Ote
Tuulensuun tarinoista
Tutustuminen
Joskus kahdeksankymmentäluvun
alkupuolella liityin kannattajajäseneksi Taidemaalariliittoon.
Liitto järjesti muistaakseni vuonna 1982 jäsenilleen
Helsingissä Vanhalla ylioppilastalolla kolmipäiväisen
luento- ja keskustelutilaisuuden. Koska en tuntenut juuri ketään
Suomen nykytaiteen tekijöistä ja vaikuttajista, osallistuin
suurella mielenkiinnolla tilaisuuteen.
Alustuksista
on jäänyt mieleeni taidemaalari Jan Olof Mallanderin
esitys. Mallander kertoi idän filosofiasta. Ilmeisesti
hän oli juuri matkustellut itämailla ja kertoi vaikutelmiaan
sieltä.
Eräs
lause hänen esityksessään sai aikaan keskustelua
ja polemiikkia: "Intiassa on vieläkin pyhimyksiä,
ja kuinka tarpeellisia ne olisivatkaan meilläkin".
Tämä ajatus herätti kiivaita vastaväitteitä.
Keskustelussa vaadittiin palaamaan maan pinnalle. Kehotettiin
keskustelemaan taiteilijoiden taloudellisesta asemasta. Minulle
tuntematon, vieressäni istunut taiteilija lausahti: "Milloinkahan
me taiteilijat pääsemme eläkkeelle".
Eräs
puhuja niputti taiteen tekemisen kymmenlukujen jaksoihin. Hän
puhui viisi-, kuusi-, seitsemän- ja lopuksi kahdeksankymmenlukulaisista.
Jossakin yhteydessä keskustelu kosketteli uskonnollista
taidetta. Taidemaalari Hannu Konolan kommentti viehätti
minua: "Emme ole ainoastaan jumalanpalvelijoita, vaan jumalia".
Kaikkein
voimakkaimmin julisti mielipiteensä muuan nuori mies näin:
"Täällä on kolme päivää puhuttu
pelkkää paskaa. Nyt kun fasismi uhkaa, olisi syytä
keskustella siitä." Tämä puheenvuoro ei
nostattanut jatkokeskustelua. Eräs tilaisuuden nuorten
osanottajien käyttämä sanonta liike-elämän
ihmisistä oli "ne helvetin merkonomit".
Kaiken kaikkiaan
ensimmäinen tutustumiseni suomalaisiin taiteilijoihin oli
hieman hämmentävä kokemus. Mutta päällimmäisenä
jäi mieleeni tuosta tilaisuudesta erään taiteilijan
toteamus: "Taiteen tekeminen on jatkuvaa puurtamista, kivenkovaa
tekemistä". Siihen mielelläni yhdyn.
Arvo Kananen
|