Kuvataide-elämä virisi Viitasaarella
yli sata vuotta sitten, kun suomalaiset taiteilijat hakeutuivat
maaseudulle maalatakseen kotimaan luontoa ja sen ihmisiä.
Syynä siihen, että kansallisromantiikan hengessä
työskennelleet taiteilijat löysivät Viitasaaren
oli se, että paikkakunnalla vaikutti kansallisista sivistyspyrinnöistä
kiinnostunutta säätyläistöä ja kansansivistysväkeä,
joilla oli vilkkaita yhteyksiä eri puolille Suomea, muun
muassa Helsinkiin.
Kuvataiteesta kiinnostunutta väkeä
löytyi 1900-luvun alussa ainakin Kaliman perheen asuttamasta
Penttilän pappilasta, Sonckin Vuorelasta ja Pasalasta kansakoulunopettaja
Juho Etelämäen asuttamalta Koliman kansakoululta.
Wilho Sjöström – Vuorelan
ja Penttilän pappilan asukas
Kaksi ensimmäistä Viitasaarelle saapunutta
kuvataiteilijaa olivat muotokuvamaalarina tunnettu Wilho Sjöström
(1873–1944) ja Jyväskylän seminaarista ensin
kansakoulunopettajaksi valmistunut ja myöhemmin kuvataiteilijaksi
kouluttautunut taidemaalari Sigfrid August Keinänen (1841–1914).
Sjöströmin ja Keinäsen vierailut ajoittuvat vuosiin
1901–1902. Keinänen maalasi Viitasaarella ainakin
öljyväriteokset Järvimaisema illansuussa
ja Pappilan tuulimylly (1902), johon on ikuistettu
maisema nykyisen Viitasaaren kaupungintalon takaa.
Erään tiedon mukaan Sjöströmin
kanssa samaan aikaan Viitasaarella olisivat vierailleet joko
vuonna 1901 tai 1902 myös taidemaalarit Axel Gallén
(vuodesta 1906 Akseli Gallen-Kallela, 1865–1931) ja suomalaisesta
kansankulttuurista kiinnostunut ruotsalainen taidemaalari ja
kuvittaja, kreivi Louis Sparre (1863–1964). Gallén
kävi Viitasaarella myös myöhemmin, vuonna 1917.
Vuosisadan alun taiteilijoista Wilho Sjöströmin
siteet Viitasaarelle olivat lujimmat. Hän ei vain pistäytynyt
vaan asui ja työskenteli pitkiä aikoja paikkakunnalla.
1900-luvun alussa tuttuja paikkoja Sjöströmille olivat
kirkonkylän lisäksi Kymönkoski ja taloista ainakin
Penttilän pappila, Kähärä ja Sonckin Vuorela.
Taidehistoriankirjoituksen mukaan Viitasaaren
ajasta muodostui Wilho Sjöströmin uran ensimmäinen
merkittävä etappi, sillä hän voitti vuonna
1903 ensimmäisen palkinnon valtion maisemamaalauskilpailussa
Viitasaarella vuonna 1902 maalaamallaan öljyväriteoksella
Pilvinen päivä. Maalaus kuuluu nykyisin Ateneumin
taidemuseon kokoelmiin.
Sjöström vieraili usein Penttilän
pappilassa, jonne hän asettui asumaan vuonna 1917. Taiteilijan
toinen aviopuoliso oli Penttilän pappilan kappalaisen Emil
Kaliman (aik. Landgrén, Laukkanen) Vieno-tytär.
Sukulaissuhteensa vuoksi Sjöström työskenteli
jatkossakin Viitasaarella. 1920-luvulta lähtien hän
maalasi aiheita muun muassa Keihärinkoskelta. Wilho Sjöström
kuoli Viitasaarella vuonna 1944.
Kansalliskirjailija Juhani Ahon puoliso taidemaalari ja kuvittaja
Venny Soldan-Brofeldt (1863–1945) vieraili miehensä
mukana Viitasaarella ainakin vuonna 1907. Juhani Aho oli innokas
perhokalastaja, joka tuli keväällä ja syksyllä
Huopanankoskelle pyytämään lohia, mullosia.
Pasalan taiteilijoita
Vuosina 1907 ja 1909 Viitasaarella työskenteli
nuori Suomen Taideyhdistyksen koulusta vasta valmistunut taidemaalari
Yrjö Paananen (1886–1910), jonka isä oli kotoisin
Viitasaarelta. Yrjö Paanasen taiteilijan ura jäi kesken,
sillä hän kuoli vain 24-vuotiaana.
Ilmeisesti Yrjö Paanasen mukana vuonna
1907 paikkakunnalle saapui myös taidemaalari Yrjö
Ollila (1887–1932). Hän työskenteli samalla
kylällä, jossa nykyisin sijaitsee Tuulensuun vierasateljee.
Ollilan tiedetään maalanneen muun muassa henkilöaiheita
erään pasalalaisen talon sisäoviin. Maalaukset
on päivätty vuodelle 1907.
Myös oululainen taidemaalari, akvarellistina
tunnettu Juho Mäkelä (1885–1943) työskenteli
Pasalassa. Hän asui vuonna 1912 Koliman kansakoululla,
jossa nykyisin toimii Koliman leirikeskus.
Mäkelän kanssa Pasalassa vuonna 1912 lienee ollut
myös Yrjö Ollila, joka palasi Pasalan naapurikylään
Kärnään vuonna 1916 ja maalasi siellä henkilö-
ja koskiaiheita.
Juho Mäkelän vierailun isäntänä
toimi Koliman koulun opettaja, kansanedustaja Juho Etelämäki.
Penttilän pappilan väen tavoin Etelämäkikin
oli monipuolinen aikansa kulttuurivaikuttaja, jonka ominta alaa
oli kansansivistystyö.
Hän toimi vuosina 1893–1916 Koliman
kansakoulun opettajana, ja osan tuosta ajasta myös valtiopäivämiehenä.
Etelämäki oli valittu eduskuntaan sosiaalidemokraattisen
puolueen riveistä vuosiksi 1909–1913. Sittemmin
Etelämäki vetäytyi politiikasta. Myöhemmin
hän ilmoitti harrastuksekseen “Raamatun arvovallan
puolustuksen”. Hän on julkaissut kirjasen Avioliiton
käsitys.
Juho Etelämäki muistetaan Viitasaarella
kansansivistysaatteen innoittamana keräilijänä,
jota taideteosten ohella kiinnostivat esihistorialliset esineet
ja erilaiset suomalaiskansalliset arkipäivän tarvekalut.
Etelämäkeä voitaneen luonnehtia Viitasaaren ensimmäiseksi
museomieheksi, sillä Koliman kansakoululla oli Etelämäen
aikana pysyvä “museonäyttely”, josta tosin
ei ole säilynyt tarkempia tietoja.
Enckell, Snellman ja Järnefelt
Myös taidemaalari ja -graafikko Magnus
Enckellin (1870–1925) tiedetään työskennelleen
jonkin aikaa Viitasaarella 1910-luvun puolivälissä.
Hänen tarkempi asuinpaikkansa ei ole tiedossa.
Vuonna 1928 taidemaalari Eero Snellman (1890–1951)
ikuisti teoksiinsa Kiminginkylän maisemia. Samana vuonna
Viitasaarella työskenteli myös nuori Aale Hakava (vuoteen
1933 Hagberg, 1909–1995). Taidemaalari Eero Järnefeltin
(1863–1937) tiedetään poikenneen Viitasaarella
vuonna 1931.
Ensimmäinen Viitasaarella syntynyt ja kasvanut
kuvataiteilija lienee Emil Kaliman tytär ja Wilho Sjöströmin
vaimon sisko Helny Tigerstedt (1888–1867), jonka viitasaarelaiset
tuntevat muotokuvien, maisemien ja asetelmien maalarina. Tigerstedt
oli opiskellut kuvataiteita Helsingin yliopiston piirustussalissa
Eero Järnefeltin johdolla sekä Suomen Taideyhdistyksen
piirustuskoulussa. Hänen ulkomaisia opintokaupunkejaan
olivat Pariisi, Berliini ja Tukholma.
Marjo-Riitta Simpanen
Lähteet
Veikko Puranen, 1999. Helny Tigerstedt 1888–1867.
Viitasaari.
Veikko Purasen haastattelu 12.6.2005.
Marjo-Riitta Simpanen, http://www.finnica.fi/keski-suomi/kuvataide/viitasaari.htm